ORDNING I KAOSET.


Hade en väldigt jobbig måndag men jag lyckades ändå att få gjort allt som jag var tvungen att göra. Så det kändes bra! Idag fortsatte jag på samma spår, vilket kändes ännu bättre. Nu har jag mer ordning i mitt kaos med ansökningar, papper som ska skickas in och samtal som ska ringas osv.

Jag lyckades också fixa en tid till Tandläkaren i Hallunda, så jag var där imorse. 5 hål! Plus den tanden uppe i högra hörnet, som var mest trasig och gjorde mest ont. Den tog han bort! Jag är egentligen väldigt obekväm hos Tandläkarna nu för tiden, för jag spänner käkarna och trycker ihop tänderna väldigt mycket om dagarna när jag är stressad osv, och även när jag sover, så att hålla munnen öppen sådär myckdet sådär långa stunder blir väldigt smärtsamt för mig. Så senast jag var hos Tandläkaren, för två år sen, då lyckades jag förmedla det till min dåvarande Tandläkare (som var jättesnäll, ung, förstående och hjälpsam), så då fick jag lugnande av henne innan jag skulle göra en lagning eller liknande, samt såna stora gummiklossar som hon la mellan käkarna, så munnen var öppen med hjälp av dem. Det underlättade något otroligt!

Jag berättade alltså samma sak för min nya Tandläkare i Hallunda idag, och han sa att han också brukar använda såna klossar, men själv fick jag inga. Snyft! För det gjorde såååå ont ska ni veta! Det gör så ont när det går för lång tid, att jag ligger och spänner hela kroppen, och därmed skakar i den, och även att tårarna rinner som fan från ögonen, trots att jag inte gråter! Så de trodde jag var rädd för att han drog ut min tand, men det var jag inte! Visst var det läskigt osv, men inte så att jag skulle ligga och skaka och gråta för det. Vi började med en undersökning av alla tänder, och sen bestämde att vi att han skulle dra ut den döda tanden på direkten, för att den var ett hopplöst fall och om jag skulle vilja göra det en annan dag så skulle det inte bli förrän om tidigast två veckor, och så länge ville jag inte vänta!

Kände mig faktiskt väldigt trygg med honom och det var inte så jobbigt att ligga där som det brukar göra! Så han ska göra ett kostnadsförslag och sen när SOC beviljat det ska jag boka nya tider för de andra tänderna. Skönt att ha blivit av med den, men det gör så djävulskt ont i hela munnen trots både Naproxen och Alvedon, gaaaah. Plus att jag fick feber och har inte kunnat äta så mycket idag pga detta.. Men det har gått bra ändå! Pojkvännen följde med hem till mig efter att jag varit i Sollentuna på terapi, så vi har myst och pratat och han har tagit hand om mig som är "sjuk". Han tyckte jag var supermodig som vågade dra ut tanden, själv hade han varit livrädd sa han! Faktum är att jag har varit väldigt dålig på att ta hand om min kropp hela mitt liv, så det är inte konstigt att tänderna går sönder. Plus all medicin jag tar och jag har också märkt att när jag har en väldigt stressad och orolig period i mitt liv, då går tänderna också sönder lättare. Men nu ska jag verkligen anstränga mig för att bli bättre på att ta hand om mig själv, kroppen och tänderna också!

Pojkvännen åkte hem för en stund sen,  men jag önskar att han hade sovit här.. Men man kan ju inte alltid få som man vill! Imorgon blir det mycket att styra med, först skola, sen tre timmars gruppterapi på KS och sen ska jag till ITRIM för ett gruppmöte där också. Fick inte åka och träna idag pga tanden, det var synd.. Menmen får ta igen det senare i veckan!

Nu ska jag strax gå och lägga mig!


Kommentarer
Postat av: Emma

Så duktigt att du börjat ta tag i att laga tänderna. Det skulle jag också behövt göra. Jag fick lugnande innan jag skulle dra en tand första gången, gången efter hade jag en så bra tandläkare att det gick bra utan. Mycket handlar nog om tillit till den man går till. Hoppas alla tänder är tip top snart! <3

2011-12-10 @ 00:07:58
URL: http://esomiemma.wordpress.com
Postat av: jolene

Emma; tack! Jaa, gör det, jag fattar inte varför det varit så svårt innan?! :P Mm jag håller med, det är nog det som det handlar om, tur att jag träffade på en sån bra Tandläkare! :) Kram på dig <3

2011-12-10 @ 09:17:58
URL: http://jagochitrim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0